PCN trapt 2023 af in Woerden, met coffeeshop keurmerk en de nieuwe generatie
PCN trapt 2023 af in Woerden, met coffeeshop keurmerk en de nieuwe generatie
Onder het motto ‘De toekomst tegemoet’ organiseerde het PCN op 25 januari zijn traditionele nieuwjaarsbijeenkomst, deze keer in Woerden. Er was nieuws over het landelijk coffeeshop keurmerk, een videoboodschap uit Duitsland, de politieke prognose van meester Roozen en de nieuwe generatie cannabisondernemers presenteerde zich.
Wietproef
Voor het eerst sinds 2016 vond de nieuwjaarsbijeenkomst niet plaats bij Bosvreugd in Tilburg, maar middenin het land, bij KAS meeting en eventlocatie Woerden. De glazen Kas XL, met kunstgras op de vloer en uitzicht over de hele omgeving, vormde het decor voor een geslaagde en druk bezochte bijeenkomst. ‘We gaan de toekomst tegemoet met optimisme, maar ook met zorgen en frustraties’, zei PCN bestuurslid en woordvoerder Hein Schafrat in zijn welkomstwoord. ‘Over de wietproef bijvoorbeeld en de stilstand van beleid die er mee gepaard gaat, zeker voor de coffeeshops die er niet aan meedoen. Veruit de meeste dus.’
Werkbezoek Duitsland
Het PCN zet zich in voor een level playing field, aldus Schafrat: ‘Coffeeshops buiten het experiment moeten zoveel mogelijk dezelfde mogelijkheden hebben als shops in het experiment. Dat betekent dat zij cannabis mogen laten testen en de ingrediënten mogen vermelden. En dat ze een weekvoorraad mogen aanhouden in plaats van de onwerkbare 500 gram.’ Het PCN organiseert dit jaar een werkbezoek aan Duitsland en had Kristine Lütke uitgenodigd, woordvoerder drugsbeleid voor de FDP in de Bundestag, het Duitse parlement. Zij had verplichtingen in Berlijn maar sprak het publiek toe in een videoboodschap. Legalisering is nog steeds een gevoelige kwestie, zei Lütke. Het Canadese model heeft de Duitse voorkeur en het wetsvoorstel voor legalisering komt zeker vóór de zomer. Lütke sprak de hoop uit bestuur en leden van het PCN dit jaar persoonlijk te ontmoeten.
Optimisme met mate
John Roozen, adviseur van de stichting VOC en voormalig politiek journalist en lobbyist, heeft nog niets van zijn scherpte en politieke inzicht verloren, bleek uit zijn speech. Hij voorspelde een decimering van het CDA bij de provinciale statenverkiezingen van 15 maart en forse winst voor de BoerBurgerBeweging, met als resultaat negen à tien zetels in de Eerste Kamer. Dat is goed nieuws voor de cannabisbranche, want de BBB is overtuigd voorstander van legalisering. Boegbeeld Caroline van der Plas vertelde laatst bij Jinek hoe goed ze overweg kan met Pieter Omtzigt. Ook dat draagt bij aan het “optimisme met mate” van Roozen. Hij hekelde de hypocrisie van VVD’er Fred Teeven, tegenwoordig voorzitter van de Vereniging Nederlandse Brouwers. Teeven is dus lobbyist van een drug die veel schadelijker is dan cannabis, dat hij jaren te vuur en te zwaard bestreed.
The Foundation: jonge cannabis-professionals
Hierna was het de beurt aan The Foundation. Zij omschrijven zichzelf als “een diverse groep jonge cannabis-professionals die zich verenigt om met hun visie de toekomst van de branche te kunnen vormgeven”. Namens de groep voerden Ryan Jessurun, Ashwin Matai en Ruben Coelho het woord. De missie van The Foundation is het waarborgen van de cannabis subcultuur en het stimuleren van normalisatie en een gezonde markt voor consumenten en ondernemers. Daartoe zetten ze in op “massale transparantie” en het handig en professioneel benutten van social media. Het enthousiasme en optimisme over de toekomst van de groep vielen goed bij het publiek. “Als ik mijn ogen dicht deed, hoorde ik mezelf vijfentwintig jaar geleden”, merkte een coffeeshopeigenaar op.
Landelijk Keurmerk Coffeeshops
Gerlof Roubos van Keurmerkspecialisten sloot het programma af met een presentatie over het Landelijk Keurmerk Coffeeshops. MKB-Nederland heeft Keurmerkspecialisten gevraagd om het PCN te adviseren bij dit project. De redenen om een keurmerk te ontwikkelen zijn divers, vertelde Roubos. Het kunnen bedreigingen zijn, zoals negatieve publiciteit of het voorkomen van wetgeving, maar ook kansen: een positief onderscheid maken in de markt en de aanwezige kwaliteit aantoonbaar maken. Een praktijkvoorbeeld is het Fair Produce keurmerk voor de paddestoelensector. In 2012 kampte die branche met een zeer slecht imago en misstanden bij de teelt, zoals uitbuiting van arbeidsmigranten. Grote afnemers stapten over naar buitenlandse telers.
Vertrouwen wekken
Werkgevers- en werknemersorganisaties namen in 2012 het initiatief voor een keurmerk, dat nu 96 procent van de markt dekt. De misstanden zijn voorbij en het imago van de sector is sterk verbeterd. Het ministerie van SZW prijst het keurmerk als hét voorbeeld van zelfregulering. De belangrijkste doelen van het Landelijk Keurmerk Coffeeshops zijn vertrouwen wekken bij en erkend worden door de overheid, zowel landelijk als lokaal. Roubos schetste de contouren van het keurmerk, dat gefaseerd ingevoerd zou worden. De organisatie komt in handen van een stichting met een onafhankelijk bestuur. Er is aandacht voor onder meer de AHOJG criteria, de kwaliteit van en de informatie over het product, voorlichting, deurbeleid, relatie met de buurt en opleiding van het personeel. Roubos’ verhaal leverde veel vragen uit de zaal en een levendige discussie op.
Ondermijningsdoctrine
August de Loor, winnaar van de Koos Zwart Award 2022 vindt dat de prioriteit van de coffeeshopbranche moet liggen bij het bestrijden van de ondermijningsdoctrine. De Loor: “Dat is het grote gevaar voor de coffeeshops, ook voor de uitvoering van het experiment.” Het PCN bestuur ziet een landelijk keurmerk als logische volgende stap in de professionalisering van de coffeeshopbranche, zei Hein Schafrat. PCN bestuurslid Wilco Sijm heeft als voorzitter van de Haarlemse coffeeshopbond ruime ervaring met een coffeeshop keurmerk, dat daar al in 2013 is ingevoerd. De relatie met de autoriteiten en de lokale politiek is sindsdien enorm verbeterd, vertelde Sijm. De coffeeshops worden serieus genomen en betrokken bij het beleid. De sceptici die niets zagen in het Haarlemse keurmerk hebben ongelijk gekregen. Anneke Miedema van Keurmerkspecialisten benadrukte dat het proces pas net is begonnen: “Het is natuurlijk niet zo dat het keurmerk volgende week draait. We zijn er hard mee aan het werk, we halen informatie op van iedereen die daar iets aan bij wil dragen.”
Verpakkingsmachines en HHC vapes
De sprekers en onderwerpen leverden ruim voldoende gespreksstof op voor de rest van de dag. De stands van Schur, een Duitse producent van verpakkingsmachines en Vappie.nl, een Nederlands bedrijf dat vape-cartridges met CBD en HHC (hexahydrocannabinol) maakt, trokken veel bekijks. Traditiegetrouw was ook de stichting VOC aanwezig en toonde August de Loor een deel van zijn verzameling chillums en hasjpijpen. Het bleef nog lang lekker rustig in Woerden.